تحلیل سردفتران از مصاحبه تلویزیونی جناب آقای دکتر تویسرکانی

     در خصوص مصاحبه تلویزیونی جناب آقای تویسرکانی یادآوری چند نکته خالی از لطف نمی باشد:

            1-بدون شک اجرای طرح ملی موسوم به  ثبت آنی موجب سرگردانی عده ای از شهروندان در شهرهای مختلف و تحمیل هزینه های ناخواسته  و ایجاد نارضایتی در آنان شده است و گزارش تلویزیونی خبرنگاران و حضور جناب آقای تویسرکانی در مصاحبه تلویزیونی بیانگر این است که مشکلاتی برای مردم و  سردفتران بوجود آمده است و ایشان بعنوان مقام مسئول برای پاسخگو یی و شفاف سازی و اعلام برنامه سازمان ثبت برای حل مشکلات در صدا سیما حاضر شده اند ، اما وقتی مجری تلویزیون  با استناد به گزارشات، ازنابسامانی سیستم ثبت آنی و نارضایتی و شکایات مردم بعنوان گله تعبیر نمود حتی ایشان عنوان گله را هم انکار نمود  تا چه رسد به نارضایتی وشکایات را!

 یعنی وقتی آقای تویسرکانی و صدا و سیما وقت خود را برای مصاحبه تلویزیونی اختصاص میدهند پس قطعا" مشکل و نارضایتی وجود دارد .هرچند که انکار  اولیه ایشان از وجود مشکلات ،باور عمومی را سخت گردانید.

           پسندیده تر آن بود که ریاست محترم سازمان ثبت ضمن پذیرفتن مشکلات و موانعی که در اوایل اجرای هر طرح عظیم و ملی اجتناب ناپذیر است ، از صبر و حوصله مردم و همکاری دفاتر اسناد رسمی در اجرای ثبت آنی که بیشترین بار مالی را به آنان تحمیل نموده است تشکر وقدردانی بعمل آورد . چون بیشترین بار مالی ثبت آنی به دفاتر اسناد رسمی و مردم تحمیل شده است . حداقل تاکنون هر دفترخانه برای اجرای طرح ثبت آنی بابت خریداری توکن ،مودم ، اینترنت پرسرعت و هزینه های نرم افزاری و سخت افزاری و... که از لوازم ضروری اجرای ثبت آنی میباشد ، بیش از  000/300 تومان هزینه نموده است.

(000/000/460/ 2 تومان  =8200 دفترخانهx 300000 تومان ) میباشد. و مراجعه ناموفق 75000 نفر ارباب رجوع به دفترخانه ها در روزهای اولیه اجرای ثبت آنی ، اگر در هر مراجعه ناموفق حتی 2000 تومان هزینه برای ارباب رجوع داشته باشد:

 (000/000/150تومان=75000x 2000) می شود. هزینه های اقامت اجباری در شهر های دیگر به امید تنظیم سند، و پرداخت وجه التزام و جریمه تاخیر و  سود بانکی و... هم باید  به مبا لغ فوق اضافه گردد. لذا انصاف این است که صبر وبردباری آنان را ستود و از اینکه هزینه اجرای طرح را به جان و مال خریده اند از آنان تشکر کرد.

        اما متاسفانه لحن آقای تویسرکانی این دیدگاه را به بیننده القاء نمود که دفاتر اسناد رسمی در تقابل با سازمان ثبت وبا ایجاد تردید در مردم  ،مانع از اجرای این طرح ملی هستند .

      3- برنامه تلویزیونی میبایست بصورت مناظره و باحضور نماینده ای از کانون سردفتران و دفتریاران که مطلع از مشکلات حقوقی وفنی اجرای ثبت آنی و تالی فاسد اجرای آن در آینده و مغایرت آن با قوانین موضوعه صورت گیرد ، تانماینده کانون بتواند نقش دفاتر اسناد رسمی در اجرای ثبت آنی را برای مردم تبیین وبا استناد به  آمار و اطلاعات ، پیشنهادهای لازم برای اصلاح روند کار ارائه نماید . وهمچنین در مورد آماری که جناب آقای تویسرکانی اعلام نمودند به همراه دارند و تقاضای عدم پخش مصاحبه و عذر خواهی خانم سردفتر  توضیح دهد.

           و باید تعدادی از پیامک های ارسال شده به برنامه خوانده میشد و با بازپخش تعدادی از تماسهای تلفنی  ضبط شده شهرهای مختلف مشکلات ثبت آنی به اطلاع مسئولین ذیربط میرسید. و انتظار میرود در برنامه بعدی پیش بینی شود.

      4- متاسفانه 18000 ساعت نفر  آموزش ثبت آنی فقط در تهران و استانهای نزدیک به تهران بوده است و کاش سازمان ثبت 18 دقیقه را هم به آموزش دفاتر اسناد رسمی استان دور افتاده و پهناور کرمان اختصاص میداد. چون اعضای  کانون سردفتران کرمان با همکاری کارکنان دفترخانه های خود  و با روش آزمون و خطا و بصورت ناقص  ، آموزش ورود به سیستم ثبت آنی را دریک جلسه دو ساعته در شهرهای مختلف عهده دار گردیدند و ازتعداد حدود 170 نمونه سند  پیش بینی شده در سیستم ثبت آنی که فیلد ها و پیش فرضهای هرکدام از آنها بادیگری متفاوت است ، تنها به آموزش نصف و نیمه یک یا دو نمونه سند  بسنده شد.از طرفی برنامه کامپیوتری که علیرغم 18000ساعت آموزش قابل اجرا نباشد ،خود نشانگر این است که در برنامه نویسی، قابلیتهای سخت افزاری و نرم افزاری سیستمهای کامپیوتری  معمول و متعارف مورد استفاده در دفاتر اسناد رسمی رعایت نشده است .بطوریکه وارد کردن ساده ترین تعهدنامه ها بعلت قطعی و طول کشیدن مدت بار گزاری داده ها گاه تا نیم ساعت طول میکشد.

   5- آقای تویسرکانی اظهار نمودند تعداد اسناد تنظیم شده در این مدت ، 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. لطفا"در جلسه بعد روشن فرمایند که افزایش ، شامل چه نوع اسنادی بوده است ؟چون حتی اگر از 4هفته یک ماه ،حتی در  یک هفته اولیه هم سند تنظیم نشده باشد 25درصد کاهش را نشان میدهد .  و چون مردم از تعطیلی و نیمه تعطیلی دفاتر اسناد رسمی در اوایل شروع به کار ثبت آنی اطلاع کامل داشته اند،لذا اعلام  افزایش 30 درصدی اسناد ،  و ارائه آمار کلی و غیر شفاف  موجب ایجاد  بد بینی مردم  نسبت مسئولین میگردد.            

         6- آقای تویسرکانی در قسمتی از بیانات خود اعلام نمودند که هدف از اجرای طرح ثبت آنی حذف واسطه ها و جلوگیری از فساد مالی در چرخه تنظیم اسناد میباشد . واین سوءتفاهم ایجاد شد که شاید منظور وی  دفاتر اسناد رسمی باشند ، با توجه به اینکه ایشان بعدا" اعلام نمودند عده ای به ایشان مراجعه،  و گفته اند که  با اجرای  سیستم ثبت آنی منافع آنان به خطر افتاده است، شایسته است در جلسه بعد صراحتا" نام واسطه ها را اعلام و مشخص نمایند که منظور از آنانی  که  به روایت ایشان مسئول تحویل استعلامات می باشند  چه کسانی هستند ؟ تا  از دفاتر اسناد رسمی که ریاست عالیه و مسئولیت نظارت بر  آنها بعهده خود ایشان است رفع سوء تفاهم  نمایند.

 

      7-اظهارنظر صریح آقای مهندس جهانگرد مسئول زیرساخت مخابرات، که  خود مشاور سازمان ثبت در اجرای سیستم ثبت آنی بوده است در پذیرفتن اینکه مخابرات در ارائه خدمات به دفاتر اسناد رسمی واجرای سیستم ثبت آنی دچار نقایصی بوده است ستودنی و در خور تشکر است و میبایست فرهنگ پذیرفتن نقایص و کاستیها در همه مسئولین نهادینه شود تا با شناخت نسبت به نقایص در رفع آنها کوشیده و به آنجایی  برسیم که شایسته شان ایران و ایرانیست.        برگرفته از سایت جامعه سردفتران کرمان                                                                      

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:,ساعت 19:16 توسط امیرعلیزاده| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com